Contacte: redaccio@portaenrere.cat

Ciutat Aparcaments Municipals va pagar fins a 23.250 euros a Isora abans de signar el contracte:...

Comentaris (0) /

Escrit per:

Les irregularitats en la contractació de l’empresa de coaching Isora Solutions no s’acaben en el procés de selecció de la companyia amb seu a Madrid per part d’Aparcaments Municipals de Tarragona (AMT) tal com es mostrava en un article de Porta Enrere del 18 d’octubre del 2017. Aleshores, aquest mitjà va explicar com AMT va triar una empresa que abans havia pactat amb les dues altres candidates el fet de poder endur-se el contracte sense competència i, a més, l’aleshores presidenta d’Aparcaments Municipals de Tarragona, Begoña Floria, havia tingut vincles amb Isora, fins i tot professionals. Tot i que la contractació d’Isora Solutions es va fer, en principi, per formar els treballadors en «resolució de conflictes», tal com explicava el gerent d’AMT Sergio Arts en aquell article del 18 d’octubre, representants sindicals i treballadors desconeixien un procés de formació que costava al voltant dels 50.000 euros i del qual l’empresa municipal ha estat incapaç d’aportar un calendari formatiu detallat amb l’assistència confirmada dels treballadors i la matèria impartida.

Ara, les irregularitats s’estenen al pagament de gran part d’aquell contracte signat entre Sergio Arts i un dels responsables d’Isora Solutions, Hernán Cerna Vergara, per una quantitat de 47.625 euros.

D’acord amb la documentació a la qual ha tingut accés Porta Enrere, AMT va pagar un total de 23.250 euros en factures expedides per Isora mesos abans que es formalitzés el contracte entre les dues parts, el 9 de desembre del 2015. La primera, el 13 d’agost del 2015, de 14.600 euros (IVA exclòs), i pel concepte de Gestió del Desenvolupament, un dels apartats del projecte que va presentar Isora.

Així, es van presentar 6 factures més abans del 9 de desembre del 2015, que sumaven 23.250 euros dels 47.625 que costava tot el servei. «No es poden emetre factures amb data anterior a la formalització del contracte, d’acord amb l’article 27 del Reial Decret Legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de Contractes del Sector públic, i d’acord amb l’article 42 de les Instruccions Internes de l’empresa Aparcaments Municipals de Tarragona», diu Mariona Torra, advocada experta en dret administratiu del Col·lectiu Ronda. Segons aquesta lletrada, AMT ha incomplert la llei i les seves pròpies instruccions internes de contractació: «No hi ha hagut els principis de publicitat ni transparència. Tot i que es tractava d’un procés negociat sense publicitat s’hauria d’haver publicat en el perfil del contractant. S’ha produït una vulneració de l’article 191 del Reial Decret Legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de Contractes del Sector públic. Tampoc no s’ha seguit el procediment legalment establert perquè, segons la documentació facilitada i la informació que aportes [aquest periodista] no hi ha hagut l’obertura de pliques, la proposta d’adjudicació i l’acord d’adjudicació. Això suposa una vulneració dels articles 25 a 32 de les Instruccions Internes de Contractació de l’empresa d’Aparcaments Municipals».

Porta Enrere es va posar en contacte amb l’Ajuntament de Tarragona per saber com s’havia fet la tria de l’empresa guanyadora en aquell procés negociat sense publicitat, demanant el document on figurés la valoració de les tres empreses convidades i la resolució, per tant, de la vencedora. La resposta va ser la següent: «No existeix cap document de valoració de les ofertes, ja que l’únic criteri que es tenia en compte era el preu». Davant la insistència d’aquest periodista sobre la possible existència d’un document amb una resolució formal, la resposta va ser: «En un procediment d’aquest tipus en què l’únic criteri que es té en compte és el preu, no hi ha cap resolució formal: es va comunicar a l’empresa que va presentar la millor oferta que se’ls adjudicaria el servei i es va comunicar a l’altra empresa que no se’ls adjudicaria el servei».

Davant tot això, l’advocada Mariona Torra assegura: «Tot l’exposat podria ser causa de nul·litat de ple dret, per haver-se dictat prescindint totalment i absolutament del procediment legalment establert, de conformitat amb l’article 47 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre». I insisteix en la formalització i perfecció del contracte:

«PERFECCIÓ. Els contractes que celebren els poders adjudicadors (en aquest cas l’empresa municipal d’aparcaments) es perfeccionen amb la seva formalització (article 27.1 del TRLCSP, dins del Títol I del LLibre I, relatiu a les disposicions generals sobre la contractació del sector públic).

FORMALITZACIÓ. Els contractes que celebrin els poders adjudicadors s’han de formalitzar en document administratiu (un document públic -contracte- on signen ambdues parts). I no es podrà iniciar l’execució del contracte sense la seva prèvia formalització».

Responsabilitats penals?

Més enllà de les irregularitats administratives en tot el procediment de contractació de l’empresa Isora Solutions per part d’AMT, se’n podrien derivar responsabilitats penals. «Aquest cas podria ser susceptible d’un delicte de prevaricació. Començant perquè l’empresa municipal ha tirat endavant un procés negociat amb només dues ofertes i no tres tal com marca la llei [de les altres dues empreses convidades, Moviliza.net, va declinar participar en el procediment], per no parlar que, per la documentació aportada, no sabem si realment s’ha prestat el servei perquè no apareixen documents sobre quan s’han fet els cursos, quanta gent hi ha assistit, quina ha estat la qualificació d’aquesta formació», diu Carles Perdiguero, advocat especialista en dret penal del Col·lectiu Ronda, que afegeix: «Si no es pot acreditar que el servei s’ha prestat [si realment s’ha fet la formació], es podria incórrer en un delicte de malversació de cabals públics. Amb tot, perquè hi haguessin responsabilitats penals s’hauria de demostrar que algú ha actuat de mala fe en tot aquest procediment».

Col·labora
Porta Enrere és un mitjà completament independent que no rep publicitat pública ni privada. Per fer possible el periodisme d'investigació lliure cal el suport de la ciutadania.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Accepta cookies
Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar l’experiència d’usuari, analitzar el trànsit del lloc web i personalitzar el contingut. En fer clic a "Accepta les cookies", accepteu l’ús de les cookies descrites a la nostra Política de cookies. També podeu configurar quines cookies voleu acceptar fent clic a “Configurar les cookies”.