Contacte: redaccio@portaenrere.cat

Ciutat L’Ajuntament de Salou va destinar 665.000 euros als mitjans de comunicació entre els anys 2019...

Comentaris (0) /

Escrit per:

Uns 220.000 euros cada any. Aquesta és la quantitat mitjana que l’Ajuntament de Salou gasta en els mitjans de comunicació del territori i d’abast nacional i estatal. El consistori salouenc, amb un pressupost l’any 2022 d’uns 52 milions d’euros, destina, per tant, un 0,42% del total a anuncis i publireportatges a la premsa. Per comparar, l’Ajuntament de Tarragona va gastar de mitjana per aquest concepte 600.000 euros els anys 2016 i 2017 (vegeu l’article de Porta Enrere publicat el 10 de maig de 2018). Sobre un pressupost de 130 milions d’euros (2016), la despesa del consistori tarragoní als mitjans era d’un 0,46%. El Port de Tarragona, per exemple, va destinar 1,7 milions als mitjans de comunicació entre el 2015 i 2019 (uns 340.000 euros anuals de mitjana).

S’ha de tenir en compte que dels tres anys en els quals Porta Enrere ha disposat de les dades dels pagaments fets a la premsa per part de l’Ajuntament de Salou (2019, 2020 i 2021) un d’ells, el 2020, registra una clara davallada per culpa de la pandèmia de Covid-19. Així, si el 2019 la despesa per aquest concepte va ser de 232.077,75 euros, el 2020 va baixar fins als 195.035,51 euros, per tornar a pujar el 2021 amb una quantitat de 237.874,47 euros. En total, el consistori de l’alcalde Pere Granados va pagar a mitjans i periodistes 664.987,73 euros en el període 2019-2021. Sense la pandèmia, aquesta xifra hauria superat, ben segur, els 700.000 euros, amb una mitjana superior als 230.000 euros anuals.

La capçalera que més diners va rebre per part de l’Ajuntament de Salou va ser el Diari Més, que en la suma dels tres anys va registrar uns ingressos procedents del consistori de 116.678,60 euros. En segon lloc, hi ha el Diari de Tarragona, amb 88.406,08 euros, però s’hi ha d’afegir la quantitat facturada per l’empresa Editorial Baix Camp SL, que també és del Diari i que va arribar als 33.724,15 euros. En total, el Diari de Tarragona va ingressar 122.130,23 euros (s’ha volgut mantenir la facturació separada de les dues empreses vinculades al Diari perquè així és com l’Ajuntament de Salou ha enviat el document a Porta Enrere). Curiosament, en plena pandèmia, l’any 2020, és el moment en què el Més va registrar una facturació més alta, amb 41.540 euros. El Diari de Tarragona, si se sumen les dues empreses (Promicsa i Editorial Baix Camp), va ingressar aquell any 15.292,05 euros.

En tercera posició es troba Uniprex SAU, que engloba les emissores Europa FM i Onda Cero, que van rebre 61.072, 69 euros. El diari La Ciutat ocupa la quarta posició amb 56.319,27 euros i el web el Circdelacultura.com, és el cinquè mitjà que més diners rep del consistori salouenc amb 51.425 euros, just per sobre de Tarragona 21 (51.058,37 euros) i la SER (43.138,54 euros).

Dels pagaments fets per l’Ajuntament de Salou, crida l’atenció un que es va fer els anys 2020 i 2021 a l’empresa Actividad de Cobros Publicitarios SL. Es tracta de 726 euros cada any. En el document posa entre parèntesis que aquests diners es van destinar a posar publicitat a la revista Asociación Democrática de Guardias Civiles.

Les principals partides econòmiques dels pagaments fets als mitjans procedeixen, en el cas de l’Ajuntament de Salou, d’Alcaldia i Protocol. Així, dels 232.077,75 euros del 2019, Alcaldia va pagar 113.647,61 euros. Entre aquests diners que sortien del gabinet de l’alcalde Granados, es van comprar 2.500 exemplars del Diari de Tarragona per les Festes Majors d’hivern d’aquell any.

El departament de Cultura i Festes va gastar en mitjans de comunicació el 2019 un total de 84.991,49 euros, Esports 4.836,37 euros, Infància 6.327,80 euros, Joventut 1.788,38 euros, Comerç i Promoció Econòmica 15.709,49 euros i Medi Ambient, Sanitat i Salut 4.776,61 euros.

El patró en el qual és l’Alcaldia qui fa les aportacions més grans als mitjans es repeteix de forma més accentuada el 2020 (135.052,18 euros sobre una aportació total del consistori als mitjans de 195.000 euros) i el 2021 (155.350,50 euros). Entre els conceptes pagats pel gabinet de Granados hi ha campanyes com les Jornades gastronòmiques del calamar, Salou també és natura, la Setmana Santa, el Gastrotour 2021 o els Bons compra a Salou i les ajudes al sector del comerç i emprenedoria del municipi.

L’Ajuntament no volia entregar el detall dels pagaments

Porta Enrere va demanar a l’Ajuntament de Salou la informació que consta en aquest article el 29 de març d’enguany. Després de no rebre cap resposta, aquest mitjà va decidir recórrer a la Comissió de Garantia d’Accés a la Informació Pública (GAIP) —ja són gairebé 90 reclamacions les que ha fet Porta Enrere des de la seva fundació el 2016—. El consistori salouenc va respondre gairebé dos mesos més tard de la petició inicial, el 20 de maig, però la informació que va enviar estava clarament incompleta. Porta Enrere havia demanat tots els pagaments fets a mitjans i periodistes entre 2019 i 2021 (ambdós inclosos), fent constar per quin concepte i, òbviament, a quin mitjà o periodista se li havia pagat. L’Ajuntament va enviar un informe amb les quantitats globals de cada any i departament municipal, però sense especificar a quins mitjans o periodistes s’havien fet els pagaments.

Malgrat els requeriments de la GAIP perquè l’Ajuntament de Salou s’ajustés a la petició d’aquest mitjà, el consistori va negar-se a donar cap informació adicional a la que ja havia enviat. Per tant, la GAIP va decidir dictar la seva resolució de l’1 de juliol d’enguany en la qual donava la raó a Porta Enrere i exigia al consistori salouenc a aportar la informació demanada. Durant aquest període de reclamació de la informació, el bloc Carrer del Mar del periodista Jordi Blasi va publicar els pagaments fets per l’Ajuntament de Salou als mitjans de comunicació l’any 2021.

Finalment, l’Ajuntament de Salou va complir la resolució de la GAIP i va enviar la documentació a Porta Enrere el 20 de juliol. Es tractava d’un document de 23 pàgines amb la relació de tots els pagaments fets a la premsa i el seu concepte.

Col·labora
Porta Enrere és un mitjà completament independent que no rep publicitat pública ni privada. Per fer possible el periodisme d'investigació lliure cal el suport de la ciutadania.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.

Accepta cookies
Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar l’experiència d’usuari, analitzar el trànsit del lloc web i personalitzar el contingut. En fer clic a "Accepta les cookies", accepteu l’ús de les cookies descrites a la nostra Política de cookies. També podeu configurar quines cookies voleu acceptar fent clic a “Configurar les cookies”.